„Maszyna zarabia tylko wtedy, gdy produkuje” – to stwierdzenie powszechnie uznawane wśród właścicieli, dyrektorów produkcji oraz osób zajmujących się Lean Management. Lean Management jest koncepcją zarządzania przedsiębiorstwem, która rozwinęła się w oparciu o zasady i narzędzia Systemu Produkcyjnego Toyoty. Jedną z metod Lean management jest Total Productive Maintenance (w skrócie TPM). TPM służy zapewnieniu maksymalnej efektywności maszyn i urządzeń. Efektywność ta rozumiana jest jako maksymalne wykorzystanie dostępnego czasu maszyny do produkcji wyrobów dobrej jakości. Zwiększanie efektywności wykorzystania maszyn odbywa się poprzez poprawę organizacji pracy, zaprojektowanie i przestrzeganie standardów konserwacji, skuteczny system szkolenia pracowników oraz proces usprawniania pracy (kaizen).
Rodzaje strat
W drukarni fleksograficznej maszyna nie produkuje gdy:
- operator szuka wykrojnika,
- operator szuka fotopolimerów,
- operator czeka na surowiec lub półprodukt,
- operator narządza maszynę,
- operator szuka surowca,
- operator docina gilzy (rdzenie),
- operator przygotowuje etykiety opisowe na rolki,
- i wiele, wiele innych.
Wszystkie powyższe czynności według Lean Management są czynnościami nie dodającymi wartości (NVA – Non-Value Added). Z punktu widzenia technologicznego są one konieczne, ale nie tworzą bezpośrednio wartości, za którą klient skłonny byłby zapłacić. Wszystkie one są więc stratą. Takie czynności powinny być:
- eliminowane – np. zamiast docinania gilz przez operatora, gilzy są przygotowywane przez inną osobę,
- optymalizowane – np. szukanie fotopolimerów przez optymalne i systemowe ułożenie teczek na regałach gwarantujące szybki czas znalezienia zestawu fotopolimerów,
- lub automatyzowane – np. automatyczne przygotowanie i wydruk etykiet opisowych na rolki przez oprogramowanie sprzężone z realizacją zleceń na maszynie.
W TPM wyróżnia się sześć rodzajów strat:
- awarie,
- straty wynikające z przygotowania urządzeń do pracy,
- nastawienia i przezbrojenia,
- pracę maszyn na zwolnionych obrotach,
- mikroprzestoje i bezczynność maszyn,
- braki jakościowe, poprawki i odpad produkcyjny.
Idealne warunki – teoretycznie…
Spróbujmy odwrócić sytuację i wyobrazić sobie idealne warunki, które powinny być spełnione podczas rozpoczynania zlecenia na maszynie: operator ma przygotowane surowce do zlecenia (podłoże, uszlachetnienia, farby), wykrojnik oraz wałki drukowe z naklejonymi fotopolimerami. Jednak nawet w takiej sytuacji czas uzbrajania maszyny może okazać się czystą stratą. Strata jest szczególnie dotkliwa, gdy operator poświęcił czas na przygotowanie maszyny (w szczególności maszyny drukującej) i z różnych powodów nie może dokończyć uzbrojenia maszyny lub rozpocząć produkcji. Mogą to być przyczyny:
- konieczność „zrzucenia” pracy z maszyny z powodu uszkodzenia wykrojnika lub fotopolimerów,
- brak narzędzi lub surowców w trakcie narządu – np. po montażu wykrojnika i kilku fotopolimerów, okazuje się że kolejnego fotopolimeru nie ma w teczce,
- niewłaściwe surowce lub narzędzia użyte przy uzbrojeniu – np. dopiero przy druku próbnym widoczna jest pomyłka w rodzaju zastosowanego surowca, a właściwy surowiec nie jest dostępny.
Sytuacje te są ogromnie kosztowne z uwagi na fakt, że jest to czas w 100% zmarnowany. Maszyna jest uzbrajana pod nową pracę, a po ustaniu przyczyny cały proces przezbrojenia jest wykonywany od nowa.
Wykrywanie strat i ich źródeł
W małej drukarni takie sytuacje w naturalny sposób są konsultowane z kierownictwem, które ma o nich wiedzę i może podejmować działania zapobiegawcze na przyszłość. Taka bezpośrednia komunikacja nie występuje zazwyczaj w drukarniach średnich i dużych, gdzie informacja może zaginąć w natłoku bieżącej komunikacji. Aby móc eliminować przyczyny i minimalizować występowanie takich sytuacji, musi być odnotowane każde ich wystąpienie. Koniecznie jest rozwiązanie systemowe, gwarantujące otrzymanie informacji przez właściwe osoby, zawsze gdy dojdzie do sytuacji przestoju.
W jaki sposób można zaradzić występującym problemom, można przeczytać we wpisie „Dobry początek, żeby obniżyć straty na maszynach produkcyjnych”.
Zachęcamy również do kontaktu z nami. Prowadzimy konsultacje z drukarniami i pomagamy w wyeliminowaniu strat na produkcji, podniesieniu wydajności pracy oraz obniżeniu kosztów.